NAZWA ZADANIA: Profilaktyka selektywna dla dzieci i młodzieży
FORMA REALIZACJI: Wspieranie realizacji zadania publicznego
RODZAJ DOTACJI: Zadanie współfinansowane ze środków Narodowego Programu Zdrowia na lata 2021 - 2025 w ramach konkursu przeprowadzonego przez Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom.
WARTOŚĆ FINANSOWANIA /DOFINANSOWANIA: 65 000,00 PLN
CAŁKOWITA WARTOŚĆ ZADANIA: 69 530,00 PLN
KRÓTKI OPIS ZADANIA:
Jego celem jest zwiększenie dostępności oferty profilaktyki selektywnej adresowanej do dzieci i młodzieży z grup podwyższonego ryzyka używania alkoholu, narkotyków i nowych substancji psychoaktywnych oraz dla ich rodzin.
Celem ogólnym jest promowanie i utrzymywanie stylu życia wolnego od uzależnień, kształtowanie postaw sprzyjających podejmowaniu dojrzałych decyzji, zmniejszenie negatywnych konsekwencji działania czynników ryzyka czy stopnia nieprzystosowania dzieci i młodzieży, wzmacnianie wpływu czynników chroniących, a w tym pozytywnego psychospołecznego funkcjonowania i rozwój umiejętności życiowych.
Bezpośrednimi odbiorcami zadania są:
- Dzieci i młodzież zagrożone używaniem substancji psychoaktywnych z powodu ryzyka marginalizacji społecznej, dzieci i młodzież pijące alkohol, eksperymentujące z narkotykami lub nowymi substancjami psychoaktywnymi, okazjonalnie ich używające:
- Podopieczni Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii w Przytoku, Zespołu Szkół Specjalnych przy Centrum Leczenia Dzieci i Młodzieży w Zaborze, Domu Dziecka w Klenicy, Internatu OHP w Nowej Soli
- Dzieci i młodzież z rodzin będących z różnych przyczyn pod nadzorem kuratora rodzinnego lub asystenta rodzinnego z powiatu nowosolskiego oraz dzieci z rodzin gdzie występuje problem uzależnienia lub innego zaburzenia psychicznego wśród bliskich.
- Rodzice dzieci i młodzieży uczestniczącej w programie oraz rodzice dzieci i młodzieży używających substancji psychoaktywnych, borykający się z m.in. problemami związanymi ze stosunkami wewnątrzrodzinnymi, tj.:
- konfliktami małżeńskimi;
- niedojrzałością emocjonalną osób dorosłych;
- przemocą w rodzinie;
- zaburzoną komunikacją (brak jasnych i czytelnych komunikatów dostosowanych do wieku i poziomu intelektualnego członków rodziny, jednostronne wydawanie poleceń, agresywne i głośne rozmowy);
- brakiem wzorców („dziedziczenie” negatywnego stylu życia, brak pozytywnych przykładów, trudności adaptacyjne, problemy w kontaktach z ludźmi);
- brakiem autorytetów (niedojrzałością emocjonalną rodziców - „dziecko rządzi w rodzinie");
- brakiem właściwych metod wychowawczych (brak lub niewłaściwy system nagród i kar, brak konsekwencji w postępowaniu rodziców, brak prawidłowej stymulacji);
- brakiem zainteresowania problemami i potrzebami rozwojowymi dziecka (brak dbałości o zdrowie, rozwój emocjonalny i intelektualny, brak umiejętności i potrzeby wspólnego spędzania czasu z dzieckiem, organizacji czasu wolnego dziecku);
- brakiem świadomości nt. zagrożeń dzieci i młodzieży we współczesnym świecie.