NAZWA ZADANIA: Profilaktyka selektywna dla dzieci i młodzieży

           

FORMA REALIZACJI: Wspieranie realizacji zadania publicznego

 

RODZAJ DOTACJI: Zadanie współfinansowane ze środków Narodowego Programu Zdrowia na lata 2021 - 2025 w ramach konkursu przeprowadzonego przez Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom.

 

  WARTOŚĆ FINANSOWANIA /DOFINANSOWANIA: 65 000,00 PLN

 

CAŁKOWITA WARTOŚĆ ZADANIA: 69 530,00 PLN

 

KRÓTKI OPIS ZADANIA:

Jego celem jest zwiększenie dostępności oferty profilaktyki selektywnej adresowanej do dzieci i młodzieży z grup podwyższonego ryzyka używania alkoholu, narkotyków i nowych substancji psychoaktywnych oraz dla ich rodzin.

Celem ogólnym jest promowanie i utrzymywanie stylu życia wolnego od uzależnień, kształtowanie postaw sprzyjających podejmowaniu dojrzałych decyzji, zmniejszenie negatywnych konsekwencji działania czynników ryzyka czy stopnia nieprzystosowania dzieci i młodzieży, wzmacnianie wpływu czynników chroniących, a w tym pozytywnego psychospołecznego funkcjonowania i rozwój umiejętności życiowych.

Bezpośrednimi odbiorcami zadania są:

  1. Dzieci i młodzież zagrożone używaniem substancji psychoaktywnych z powodu ryzyka marginalizacji społecznej, dzieci i młodzież pijące alkohol, eksperymentujące z narkotykami lub nowymi substancjami psychoaktywnymi, okazjonalnie ich używające:
    1. Podopieczni Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii w Przytoku, Zespołu Szkół Specjalnych przy Centrum Leczenia Dzieci i Młodzieży w Zaborze, Domu Dziecka w Klenicy, Internatu OHP w Nowej Soli
    2. Dzieci i młodzież z rodzin będących z różnych przyczyn pod nadzorem kuratora rodzinnego lub asystenta rodzinnego z powiatu nowosolskiego oraz dzieci z rodzin gdzie występuje problem uzależnienia lub innego zaburzenia psychicznego wśród bliskich.
  2. Rodzice dzieci i młodzieży uczestniczącej w programie oraz rodzice dzieci i młodzieży używających substancji psychoaktywnych, borykający się z m.in. problemami związanymi ze stosunkami wewnątrzrodzinnymi, tj.:
  • konfliktami małżeńskimi;
  • niedojrzałością emocjonalną osób dorosłych;
  • przemocą w rodzinie;
  • zaburzoną komunikacją (brak jasnych i czytelnych komunikatów dostosowanych do wieku i poziomu intelektualnego członków rodziny, jednostronne wydawanie poleceń, agresywne i głośne rozmowy);
  • brakiem wzorców („dziedziczenie” negatywnego stylu życia, brak pozytywnych przykładów, trudności adaptacyjne, problemy w kontaktach z ludźmi);
  • brakiem autorytetów (niedojrzałością emocjonalną rodziców - „dziecko rządzi w rodzinie");
  • brakiem właściwych metod wychowawczych (brak lub niewłaściwy system nagród i kar, brak konsekwencji w postępowaniu rodziców, brak prawidłowej stymulacji);
  • brakiem zainteresowania problemami i potrzebami rozwojowymi dziecka (brak dbałości o zdrowie, rozwój emocjonalny i intelektualny, brak umiejętności i potrzeby wspólnego spędzania czasu z dzieckiem, organizacji czasu wolnego dziecku);
  • brakiem świadomości nt. zagrożeń dzieci i młodzieży we współczesnym świecie.